Podkład epoksydowy ? rozwiązanie problemów lakiernika
Podkład epoksydowy to nie tylko rozwiązanie problemów z korozją elementów auta. To również świetne zabezpieczenie elementów ogrodzenia, , konstrukcji stalowych, laminatów i innych zastosowań przemysłowych.
Żywica epoksydowa w formie podkładu to nic innego jak polifenole (rzadziej poliglikole lub epichlorohydryna), czyli wiązanie polimerów o właściwości zmiany stan skupienia z cieczy na ciało stałe, w zależności od masy cząsteczkowej.
Oto przykład struktury żywicy epoksydowej. W tym przykładzie n oznacza liczbę segmentów polimerowych od 0 do 25.
Podkłady epoksydowe wykorzystywane w lakiernictwie posiadają wysoki stopień usieciowania, czyli łączenia się ze sobą poszczególnych polimerów w skutek czego uzyskujemy trwałą i odporną trójwymiarową sieć. Dzięki temu struktura powłoki epoksydowej jest szczelna i odporna na przenikanie cieczy mogących powodować korozje i nadając całej powłoce wysoką odporność chemiczną.
Szukasz obszernej wiedzy na temat usieciowania i utwardzania żywicy epoksydowej? Polecamy ten artykuł specjalistyczny.
Ok ,było sporo teorii, a teraz przejdziemy do praktycznych zastosowań podkładu epoksydowego. No może nie tak od razu. Pamiętaj że w skład podkładu epoksydowego poza samą żywica wchodzi również:
? Wypełniacz
? Dodatki antykorozyjne
? Promotory adhezji
Porządny podkład epoksydowy można stosować zarówno na: stal, ocynk, aluminium, laminaty, stare powłoki , beton. Używany w metodzie mokro na mokro oraz jako podkład wypełniający, podkład epoksydowy NewCar nie wymaga stosowania rozcieńczalnika. Jeżeli z jakichś przyczyn decydujesz się na dodatkowe rozcieńczenie, korzystaj ze specjalnych rozcieńczalników epoksydowych. Co ciekawe, linia podkładów epoksydowych NewCar może być stosowany bezpośrednio na gołą blachę i nie wymaga dodatkowych warstw substancji antykorozyjnych.
Ok, omówiliśmy skład podkładu epoksydowego oraz jego cechy. Teraz przejdziemy do pytania zasadniczego: jak działa podkład epoksydowy i dlaczego jest on tak istotny?
Żywica epoksydowa posiada doskonałe właściwości izolujące. Nawet żywica akrylowa nie jest w stanie jej dorównać! Szacuje się, że w przypadku porównywania większości produktów na tynku, epoksa chroni przed rdzą 2 razy lepiej niż akryl.
Podkład epoksydowy stosujemy wszędzie tam gdzie wymagana jest absolutna i niezawodna izolacja. Do tego będzie nam potrzebny zarówno wysokiej jakości produkt jak i odpowiednia grubość warstwy. Aby mieć gwarancję nieprzepuszczalności, zalecamy stosowanie warstwy podkładu o grubości około 40-50 ?m w przypadku profesjonalnego malowania pojazdów. Warto jednak zasięgnąć wiedzy u specjalisty i dostosować grubość powłoki do specyfiki prac oraz karty charakterystyki produktu.
Składający się z dwóch składników podkład, zawiera w zestawie specjalny utwardzacz zmieniający stan podkładu z ciekłego na stały w zaledwie 12 godzin. Ten okres to oczywiście czas pełnego utwardzenia, pyłosuchość otrzymujemy już po 15 minutach a suchość dotykową po niecałych 90 minutach. W ten sposób w niedługim czasie jesteśmy w stanie pokryć elementy stalowe, ogrodzenia, beton i inne powierzchnie i kontynuować dalsze prace renowacyjne jeszcze tego samego dnia.
Podstawowa kwestia, o której mówi się od lat. NIGDY nie nakładamy szpachlówki na gołą blachę. NIGDY! Wiemy, że wielu lakierników z uwagi na tempo prac i kolejki klientów lub zwyczajne lenistwo zapomina o właściwej izolacji blachy za pomocą podkładu epoksydowego ale pamiętajcie, nie warto.
Nakładanie szpachlówki na gołą blachę to praktyka karygodna z uwagi na brak właściwości antykorozyjnych tego typu produktów. Napełniacze w szpachlówkach z niebywałą łatwością wchłaniają wilgoć, generując wysokie ryzyko powstania korozji i innych wad lakierniczych. Widząc tego typu praktykę, omijaj zakład lakiernika dalekim łukiem!
Stosowanie podkładu epoksydowego nie tylko zaoszczędzi nam kosztownych napraw ale i przyspieszy prace! Tak, dzięki przyczepności powłoki, tempo prac jest o wiele szybsze niż na starym lakierze czy na gołym metalu.
Chcesz uniknąć wypaczeń lakieru w postaci przebarwień i mapowania? Stosuj cienkie warstwy podkładu epoksydowego pod i nad szpachlówką. Pamiętaj, że wysoce reaktywny nadtlenek benzoilu będący składnikiem szpachlówek, powoduje duże problemy w źle dozowanym utwardzaczem. Zbyt dużo utwardzacza może doprowadzić do przebarwień na kolorowym lakierze. Z kolei zbyt mało utwardzacza na lakierach bezbarwnych może owocować żółknięciem lakieru.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii ARTYKUŁY